Wizja
„Dziecko jest osobą”
Nasze przedszkole jest efektem świadomie podejmowanych i realizowanych zadań stawiających dziecko w perspektywie Osoby (por. Sawicki M., 1995) .
Chcemy, aby było pełnoprawnym obywatelem, uczestniczyło w życiu społeczeństwa ze swoimi prawami do podejmowania decyzji, popełniania błędów, samodzielności w odkrywaniu świata.
Według nas, pierwsze zadanie wychowania, od którego wszystkie inne są pochodnymi to:
pozwolić poznać człowiekowi prawdę o sobie;
obudzić, rozwinąć i utrwalić w każdej jednostce ten zarodek twórczych uzdolnień, jaki ono ze sobą przynosi.
Dziecko dojrzewa do wolności, bo dojrzewa do pełni bycia sobą. Wolność dziecka oznacza niezmienianie jego zadanego rozwoju, jego – „stać się tym, kim jesteś”.
Każde dziecko ma w sobie jakiś właściwy jemu, niepowtarzalny potencjał do stawania się. Wychowawca nie tworzy osobowości ucznia, odpowiada jedynie za jego bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój (por. Makowska M., 2000).
Poeta. ks. J. Twardowski, wymownie napomina:
“Spieszmy się kochać ludzi
tak szybko odchodzą”,
a nam trzeba dodać:
– i dzieci, bo tak szybko się zmieniają
(por. Homplewicz J., 1996)
To jest główne motto pracy pedagogicznej w naszym przedszkolu.