Wizja

wizja-1024x768

 

„Dziecko jest osobą”

 
Nasze przedszkole jest efektem świadomie podejmowanych i realizowanych zadań stawiających dziecko w perspektywie Osoby (por. Sawicki M., 1995) .

 
Chcemy, aby było pełnoprawnym obywatelem, uczestniczyło w życiu społeczeństwa ze swoimi prawami do podejmowania decyzji, popełniania błędów, samodzielności w odkrywaniu świata.

 
Według nas, pierwsze zadanie wychowania, od którego wszystkie inne są pochodnymi to:

pozwolić poznać człowiekowi prawdę o sobie;
obudzić, rozwinąć i utrwalić w każdej jednostce ten zarodek twórczych uzdolnień, jaki ono ze sobą przynosi.

 
Dziecko dojrzewa do wolności, bo dojrzewa do pełni bycia sobą. Wolność dziecka oznacza niezmienianie jego zadanego rozwoju, jego – „stać się tym, kim jesteś”.

 
Każde dziecko ma w sobie jakiś właściwy jemu, niepowtarzalny potencjał do stawania się. Wychowawca nie tworzy osobowości ucznia, odpowiada jedynie za jego bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój (por. Makowska M., 2000).

 
Poeta. ks. J. Twardowski, wymownie napomina:
“Spieszmy się kochać ludzi
tak szybko odchodzą”,
a nam trzeba dodać:
– i dzieci, bo tak szybko się zmieniają
(por. Homplewicz J., 1996)

 
To jest główne motto pracy pedagogicznej w naszym przedszkolu.